International Orientation - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Johanna - WaarBenJij.nu International Orientation - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Johanna - WaarBenJij.nu

International Orientation

Door: Johanna

Blijf op de hoogte en volg Johanna

26 Januari 2011 | Verenigde Staten, Austin

Vandaag was druk. Vanochtend heb ik geskyped met mijn ouderlijk huis en heb ik vier nieuwe ingevulde vragenlijsten verwerkt en verder nog wat data-dingetjes met mijn vliegtuigbedrijf afgestemd. Vanmiddag had ik een verplichte 'International Orientation', en daarna heb ik nog een stukje cursus Marketing Models meegepikt. Nu even avondeten (pasta met een paprika) en nog even met mijn data aan de gang.

Die cursus ging natuurlijk weer veel te snel, allemaal wiskundige afgeleides (en oh ik heb toch zo de pest aan integralen...). Jammer hoor: als je zegt dat je een Bayesian cursus van prof. Bart Bronnenberg hebt gehad, verwachten ze meteen een hoop van je, lijkt het wel. Arjen, come over and help me! Of ik maak het mezelf makkelijk en ik sla een paar weekjes over...

International Orientation

De UT Austin is vrij fors, en ze hebben daardoor de mogelijkheid om zaken gestructureerd aan te pakken. Zo ook bijvoorbeeld de komst van nieuwe internationale onderzoekers. Dat wordt georganiseerd vanuit het ISSS (International Students and Scholars Services). Er is meermaals in de week mogelijkheid om een introductieprogramma te volgen. Dat duurt een uur, en het is verplicht. Vandaag stond mijn afspraak ingepland. Met zo'n 15 internationale onderzoekers, allemaal vers aangekomen en dus in hetzelfde schuitje als ik, kregen we een uur uitleg over ons verblijf in Austin. Aan het begin van het uur moesten we een formulier invullen en onze "immigratie"-documenten, visaformulieren en verzekeringsbewijzen samen met paspoort inleveren. Aan het einde kregen we die terug. De meeste informatie over Austin, regels en procedures wist ik al - ik ben van het type "voorbereiding en planning". Ik heb wel wat geleerd: ik moet belastingaangifte doen! Huh? Ik verdien hier geen cent, ik geef hier alleen maar geld uit, maar toch moet ik belastingaangifte doen? Raar. Wel zal ik niet extra belasting hoeven te betalen, maar ik moet wel eeen formulier invullen. Goed, laat ik het maar wel doen tegen die tijd, want mocht ik ooit na mijn verblijf hier weer terug willen Amerika in, zou ik wel eens een probleem aan de grens kunnen krijgen als ik als regelrechte "tax offender" geregistreerd sta!

Dit was voor mij de kans om een paar nieuwe mensen te leren kennen. De score is drie. Een PhD uit Denemarken, Henrik, doet Government studies (bestuurskunde?) en zit hier met zijn vrouw en 4-maand oude baby hier. Een semester buitenland is verplicht in zijn PhD programma. Daarnaast ook Michael, zijn vriendin zit thuis in Zweden, en doet ook Government studies en bleek in hetzelfde gebouw als Henrik te zitten. Henrik gaat waarschijnlijk een auto kopen hier, is ook wel handig met vrouw en kind, maar dat is nog niet zo eenvoudig: hij is bang dat ie wordt opgelicht, en hij moet natuurlijk op het oog Texaan/Mexicaan worden, er moeten dus snor en 'gun' komen... ;-) Ook heb ik hier nog Youngmi ontmoet, een Koreaanse die iets met sociaal werk doet (de rest verstond ik niet, ze spreekt nog niet zo goed Engels en mijn Koreaans is helemaal beroerd...). We hebben afgesproken om contact te blijven houden.

Ook blijkt het ISSS van alles te organiseren voor internationale studenten en onderzoekers. Zo hebben ze eens per maand een borrel en hebben ze 'coffee mornings' speciaal voor meegekomen vrouw en kinderen. En ze organiseren ongeveer eens per maand een 'field trip' (excursie) naar ergens in Texas. Leuk! Aanstaande field trip is naar San Antonio, een stad dichtbij de Mexicaanse grens. Vorig semester zijn ze ook naar het NASA Space Center in Houston gegaan. Ik hoop dat ze dat dit semester weer doen. Ik ga mee!!

Lunch: Pita Pit

De International Orientation begon om 2 uur vanmiddag, en ligt aan het andere eind van de campus. En dan moet ik 'The Drag' (weg met veel eettentjes) oversteken. Dus ik heb een late lunch genomen, in mijn eentje dit keer. Ik ben naar The Pita Pit geweest. Een soort dubbele tortilla die aan de onderkans is vastgemaakt, die ze vullen op jouw verzoek (lees: je order wordt door de zaak geschreeuwd naar de pita-vuller, zo'n beetje de standaard werkprocedure hier) en dan rollen ze hem op. Lijkt in nergens op de Nederlandse pita-broodjes, maar het was wel lekker. De emmers met fris (of 'lemonade' in mijn geval) die je gratis mag hervullen kosten hier ook nog eens niets. Een dollar. 't Is de moeite...! Ik snap nu wel waarom een doorsnee Amerikaan niet meer in een doorsnee stoel past :-)

Nieuwe foto's

Omdat ik vanmiddag lekker overdag en in de zon naar mijn International Orientation de campus over kon wandelen heb ik wat nieuwe foto's gemaakt. Het is hier 's middags zeer aangenaam, zo'n 20 graden. Mensen zitten al gezellig op het gras, je ziet veel mensen frisbeeën. Echt winter hoor :-) Het is hier 's nachts nog steeds koud, dat wel.

Er staan hier veel eettentjes op straat van het formaat 'grijze container', waarbij dan iemand jouw burger of taco aan het barbecueën is, zie foto. Grappig, moet ik eens proberen.

  • 27 Januari 2011 - 11:08

    Arjen:

    Hee,

    Nu denk ik dat ik zonder enige voorkennis ook redelijk zal verdwalen in die cursus hoor.. ;-) Maar toch respect dat je de cursus blijf volgen, thumbs up. Leuke fotos! Geniet ervan, en werk niet te hard...

    Arjen

  • 27 Januari 2011 - 16:01

    Astrid Dekker:

    Heeeeeeeeeeey Johanna.
    Het is maar goed dat we ver na het middageten je verhalen lezen over al dat lekkere
    eten (wij eten maar gewoon saai bruin brood) hahahaha.
    Leuke foto's!!!
    Groetjes en een dikke kus van Iris

  • 27 Januari 2011 - 17:02

    Johanna :

    Heeeeeeeeeeeeey Iris (en de familie)!
    ja, eten kunnen die Amerikanen wel. Veel mensen hebben ook best een dikke kont hoor... :-) :-) :-) Dus ik pas liever een beetje op, anders kom ik niet eens meer terug het vliegtuig in, haha! Maarre, 's avonds eet ik gewoon brood hoor. Een 'bagel', dat is een broodje met een gat erin. Dus geen bal gehakt en boontjes een aardappelen, hoewel ik daar best wel zin in heb inmiddels!
    groetjes en een dikke Amerikaanse kus van Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johanna

Actief sinds 14 Jan. 2011
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 109858

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 21 Juni 2011

Johanna goes USA!

Landen bezocht: