America's Main Street: Route 66 - Reisverslag uit Santa Nella, Verenigde Staten van Johanna - WaarBenJij.nu America's Main Street: Route 66 - Reisverslag uit Santa Nella, Verenigde Staten van Johanna - WaarBenJij.nu

America's Main Street: Route 66

Door: Johanna

Blijf op de hoogte en volg Johanna

11 Juni 2011 | Verenigde Staten, Santa Nella

Vandaag hebben we weer een stukje Route 66 gereden. Die weg komen we zo nu en dan tegen op onze reis. Vandaag zijn we in een museum geweest over Route 66 in Victorville, een stadje dat bestaat dankzij Route 66. Route 66 is een weg van ruim 3500 kilometer lang tussen Chicago en Los Angeles. De weg loopt daarmee tussen het oosten en het westen van Amerika, bijna het hele land door.

De geschiedenis van Route 66

Toen het in de economische crisis van de jaren dertig niet zo best ging in Amerika, gingen veel mensen op weg naar het Westen. De ‘altijd zonnige’ staat California waar ze regelmatig goud vonden en waar ze veel seizoensarbeiders bij de oogst nodig hadden, trok veel armoedige en werkloze mensen naar het westen. En daarbij maakten ze gebruik van Route 66.In de jaren vijftig werd Route 66 vooral gebruikt door hippies en jongeren op zoek naar hun spirituele zelf. Daarmee bood Route 66 een vluchtweg door de jaren heen.

De huidige Route 66

Je kunt nu nog steeds Route 66 rijden. Alleen is deze vaak opgeslokt door de interstates. Hele delen van de Route 66 zijn opnieuw – twee- tot zesbaans – geasfalteerd, en zijn nu onderdeel geworden van het normale wegennet. Sommige stukken zijn nog authentiek. Die kwamen we dus tegen bij Victorville, en ook bij Seligman in Arizona eerder tijdens onze reis. Op zulke authentieke stukjes weg staan veel van die typische gebouwen, zoals diners uit de jaren vijftig en winkels waar je pikhouwelen en ander goudzoekersgereedschap kunt halen uit de jaren dertig.

Uilen op de camping

Vandaag hebben we uiteindelijk toch nog een heel deel gereden. In het midden van California is een heel groot stuk ‘niets’, vol met akkers en weides, maar zonder steden en winkels. Dus ook geen campings. De enige camping op de kaart, boven Bakersfield, leek ons helemaal niets – en daarom moesten we nog even ruim anderhalf doorrijden naar de bewoonde wereld. We zijn aanbeland bij de camping op de San Luis Reservoir State Recreational Area bij Santa Nella. Dat is bij een kunstmatig aangelegd meer, maar toch ziet het er mooi uit.

De camping is hier fantastisch. Het is ongeveer voor het eerst superlekker weer, een graad of 28, het is betrekkelijk rustig, en het zit hier vol met beesten en vogels. Er zijn heier ontzettend veel eekhoorns, konijnen en ander klein knaagdierspul. Ook hagedissen en padden zitten hier. En er zitten ook erg veel vogels, waaronder de Western Tanager die ik al eens eerder heb gezien hier. Vanavond heb ik ook vier uilen gezien. Ik liep een bosje in om in de schemer een foto te maken, en opeens vlogen er vier uilen uit de boom waar ik onder liep. Die had ik wakker gemaakt, ze waren een uiltje aan het knappen, haha. Sorry, jongens!

• 12 Juni 2011 - 19:35

Johanna :

Ik hoor net dat Gera en Jeroen uit onze vriendengroep een zoon hebben gekregen. Fantastisch - gefeliciteerd! Raar hoor, dit is de zoveelste nieuwe aanwinst al tijdens mijn afwezigheid... Ik mag straks op marathon-baby-visite!

• 12 Juni 2011 - 21:24

Ma:

leuk een camper voor onze ex move,
    jeroen en gera gefeliciteerd.
    michiel kijk even goed hoe dat campertje gemaakt is, is wel leuk voor al die kleine keetjes, toch?
    groetjes van hier.

• 13 Juni 2011 - 10:02

Hendrieke:

He Johanna en Michiel!

Nog een paar kleine daagjes en dan zijn jullie weer terug in het mooie koude Nederland!

Is route 66 ook niet iets wat ze ooit bij de Karre in Steenwijk hebben gereden voor één of ander goed doel? Of zit ik nu helemeaal mis?
    Oh, ik vind die kleine camper echt awesome! Heel lief en leuk!

Wat drink jij daar trouwens op die foto? Het eerste waar ik aan moest denken was een soort spoetnik. Het is wel net zo roze!

Liefs xx