Internetproblemen: Mijn internet was op - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Johanna - WaarBenJij.nu Internetproblemen: Mijn internet was op - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Johanna - WaarBenJij.nu

Internetproblemen: Mijn internet was op

Door: Johanna

Blijf op de hoogte en volg Johanna

27 Januari 2011 | Verenigde Staten, Austin

Vandaag was weer een drukke werkdag. Hoewel ik vanochtend om kwart voor acht op de business school was, kon ik niet naar binnen… Ik heb een sleutel nodig en die ligt weer achter slot en grendel. Ik moet wachten tot het secretariaat er is. En die komen pas om acht uur. Goed dat ik dat weet. Wel had ik vanochtend om acht uur een Skype afspraak met Stefan, dus ik begon hem wel te knijpen…

“Exceeded bandwidth limit”

Vandaag ben ik de hele dag bezig geweest met de data voor mijn eerste onderzoeksproject. Ik moet mijn data analyseren in een voor mij nog onbekend statistiekpakket. Dat is het geval, omdat ik een bepaald soort analyse moet gebruiken die niet in het doorsneepakket SPSS past. En dat betekent dat ik vandaag nogal aan het prutsen was. En ik was dus blij dat Michiel en ik een Skypemomentje hadden, bij wijze van pauze.

Alleen ging dat helemaal niet goed. Er zijn nogal wat problemen. Ten eerste heeft Michiel een gloednieuwe headset, maar die heeft enorm last van ruis, zo erg dat je elkaar haast niet verstaat. Ten tweede wordt onze computer in Leusden zo traag als dikke stroop in de winter. Nu heb ik afgelopen zomer nog een volledige herinstallatie uitgevoerd. En eigenlijk was er tot twee weken geleden niets aan de hand, de computer liep als een zonnetje. Maar je zult net zien: ik ben weg en de computer begeeft het. Dus toen onze Skype vanmiddag totaal niet van de grond kwam, dacht Michiel dat het aan de thuiscomputer lag. Nou, dat was niet alleen het geval…

Wat was er aan de hand? Ik had mijn breedbandlimiet overschreven. Mijn wat? Ik heb een breedbandlimiet? Na enig onderzoek bleek dat ik een wekelijks breedbandtegoed heb van 1,5 gigabyte (dat is peanuts!), en als ik dat heb opgebruikt, dan rest mij alleen nog maar een verbinding die net zo traag is als dikke stroop in de winter – of de thuiscomputer dus op dit moment. Ik had er nog nooit van gehoord dat een organisatie breedbandverbruik meet, en bij een bepaald verbruik zelfs afkapt. Het heet toch niet voor niets ‘BREEDband’... Langzaam internet is lastig, want ik heb internet hard nodig: ten eerste moet ik veel statistiekprogramma’s op mijn laptop draaien onder VPN-verbinding met Tilburg (anders werkt het niet). En ik moet natuurlijk Skypen met mijn professoren, en niet te vergeten Michiel en mijn ouders (JUIST Michiel!). Ook omdat het in Nederland tijdverschiltechnisch avond en dus ‘Skype-tijd’ is als het bij mij rond de middag is kan ik dat niet anders plannen. Als het bij mij avond is, is het in Nederland midden in de nacht… en dan kan ik echt niet gaan bellen.

Maar ik heb een oplossing, althans voor een deel van het probleem. 1) Ik heb via bol.com een nieuwe webcam met microfoon voor Michiel besteld, dus weg ruis. 2) Ik heb extra wekelijks breedbandinternet gekocht. Grappig hoor: de IT-medewerker gaf me te kennen dat het departement zoiets niet betaalt in verband met de stevige “budget cuts” die de UT Austin moet incasseren. Nu kost het maar 5,81 dollar voor de rest van het semester, waardoor ik nu 5 keer zoveel internet-‘tegoed’ heb, dus zo groot is de financiële schade nu ook weer niet. En dan 3) de thuiscomputer. Als ik nou eens een hele lieve e-mail naar die computer stuur, wellicht doet ie het dan gewoon weer netjes. En anders moet er maar een nieuwe komen. Ik vind het namelijk Helemaal Niet Leuk als ik niet met Michiel kan bellen!

Typisch Austin: de breakfast taco

Een ander dingetje: vanochtend heeft Raji mij getrakteerd op twee breakfast taco’s (waarvan ik er eentje voor de lunch heb bewaard). Die breakfast taco’s leken mij totaal onhandig, en ik begreep niet waarom iedereen daar fan van was. Nu ik ze in het echt heb gezien wordt mij heel veel duidelijk. Bij ‘taco’ denken wij Nederlanders aan een harde schelp van maismeel. Een breakfast taco, typisch Austins Tex-mex eten, is een tortilla (een soort pannenkoek van tarwemeel: een ‘wrap’ in goed Nederlands) (nu is tortilla overigens ook verwarrend: Jaione denkt bij een tortilla terecht aan een gebakken ei met aardappel erin, maar dat terzijde). Een breakfast taco wordt gevuld met in ieder geval roerei, en gesmolten kaas, en dan naar keuze gebakken spek of worstjes. Men eet zo’n ding (of twee…) warm. Dus eigenlijk is het gewoon ‘bacon and eggs’ met kaas en een wrap erom heen (zie foto). Met een beetje Tex-Mex salsa, die wel heel pittig kan zijn. Slappe bak koffie erbij, en de ‘Austinite’ kan aan de gang ’s ochtends!

  • 28 Januari 2011 - 11:23

    Hendrieke:

    He zus!

    Wat een vreemd en stom verhaal over het internet. Hadden wij daarom ook problemen met het skypen of lag dat er echt aan dat ik aan het downloaden en skypen tegelijk was?
    Vandaag m'n laatste dag stage. Heel vreemd om tegen alle patiënten doei te zeggen. Ik zeg normaal gesproken tot de volgende keer.
    Van m'n stagebegeleiders heel leuk cadeautje gekregen! Ik had ooit de opmerking gemaakt dat een Amsterdammer geen rondvaart gaat maken in Amsterdam. Ik had er ook bij gezegd dat ik Amsterdam nog niet zo goed ken. Alle 'touristen dingen' dan. Dus raadt eens... Ik heb een vrijkaartje gekregen voor een rondvaart! Dus die ga ik binnenkort maar even innen en dan lekker door de grachten van Amsterdam varen haha

    Liefs je kleine zusje!

  • 28 Januari 2011 - 12:35

    Ma:

    hallo johanna, leuk zon reisverslag lees je nog eens wat .spreek en lees nu nog meer van je belevenissen dan anders, grappig. weet nu ook gelijk wat hendrieke heeft gekregen op haar stage, dacht dat ik moest wachten tot morgen omdat wij vanavond naar hoogeveen moeten naar harm en roelof. verwacht dat het leuk wordt. anne-marie heeft hier vannacht geslapen want albertine is ziek, hoofdpijn en overgeven, duizelig. knapt alweer wat op. roelant moest werken dus geweldig makkelijk dat ze hier wil slapen, er is maar 1 regel waar je je aan houden moet en dat is de maag volhouden. nou groetjes en dikke kus van deze kant en je hoort wel hoe het was vanavond.

  • 28 Januari 2011 - 14:10

    Johanna :

    @Hendrieke: nee hoor, toen wij aan het Skypen waren laatst, deed ik dat vanuit huis. Jij moet gewoon niet heftig gaan downloaden en Skypen tegelijkertijd. Dat lukt niet.
    Leuk dat je zo'n fijn afscheid hebt op je stageadres. Dan heb je er goed werk gedaan! Veel plezier in de rondvaaartboot!

    @Ma: o ja, dat is ook zo... Pa's verjaardagcadeau! Ik was alweer vergeten dat de befaamde Harm en Roelof op het programma staan vanavond. Het wordt vast erg leuk, voor pa zeker weten!

    @Albertine: beterschap! Je hebt maar mazzel dat Anne-Marie aan de Kloosterweg kan slapen! Anders heb je toch een groot probleem als je zelf maar een halve vaatdoek bent... Maak ook even een nieuwe foto van Anne-Marie binnenkort... in ieder geval op haar eerste verjaardag!

    Groeten!
    Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johanna

Actief sinds 14 Jan. 2011
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 109796

Voorgaande reizen:

16 Januari 2011 - 21 Juni 2011

Johanna goes USA!

Landen bezocht: